Εκπαιδευτικές καινοτομίες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Σχεδιασμός και μελέτη ενός προγράμματος ηλεκτρονικής μάθησης στα πλαίσια του έργου Comenius
Περίληψη
Ο κεντρικός ρόλος των ΤΠΕ στη διαμόρφωση του σχολείου της ψηφιακής εποχής έχει αναγνωριστεί ευρύτερα από ερευνητές, σχεδιαστές εκπαιδευτικών πολιτικών και εκπαιδευτικούς της πράξης. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η αξιοποίηση νέων περιβαλλόντων ηλεκτρονικής μάθησης για την υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων με στόχο την υποστήριξη της συνεργασίας, της δημιουργικότητας και της μάθησης στο πλαίσιο του νέου διεθνικού περιβάλλοντος που διαμορφώνεται. Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται ο σχεδιασμός και η μελέτη ενός προγράμματος ηλεκτρονικής μάθησης βασισμένου σε εργαλεία Web 2.0, και ειδικότερα σε wiki, στο πλαίσιο ενός έργου Comenius μεταξύ τριών ευρωπαϊκών σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Η ανάλυση βασίστηκε σε τρεις πηγές δεδομένων: α) στο περιεχόμενο που αναπτύχθηκε στις σελίδες του wiki της δράσης, β) στις απόψεις των συμμετεχόντων μαθητών και εκπαιδευτικών για τα αποτελέσματα του προγράμματος μέσω ειδικού ερωτηματολογίου και γ) στις απόψεις των συμμετεχόντων μέσω συνεντεύξεων σχετικά με το σχεδιασμό και τα αποτελέσματα του προγράμματος. Τα ευρήματα της έρευνας ανέδειξαν θετικά αποτελέσματα από την υλοποίηση του προγράμματος Comenius για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τα εμπλεκόμενα σχολεία, καθώς και τη σημασία της σύνδεσης των καινοτόμων δράσεων με τα προγράμματα σπουδών. Τέλος, οδήγησαν στη διατύπωση καλών πρακτικών σχεδιασμού έργων ευρωπαϊκών συμπράξεων που να αξιοποιούν αποτελεσματικά τα διαδικτυακά περιβάλλοντα επικοινωνίας, συνεργασίας και μάθησης.