Ανάπτυξη και αξιολόγηση διδακτικού υλικού για προώθηση της κατανόησης μαθητών λυκείου για το μηχανισμό λειτουργίας του φαινομένου του θερμοκηπίου
Περίληψη
Η παρούσα εργασία αναφέρεται στην προσπάθεια ανάπτυξης και ερευνητικής επικύρωσης διδακτικού υλικού για την προώθηση κατανόησης μαθητών λυκείου για το μηχανισμό λειτουργίας του φαινόμενου του θερμοκηπίου. Το διδακτικό υλικό είναι μέρος ενός ευρύτερου μαθησιακού περιβάλλοντος στη διαδικτυακή πλατφόρμα ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ, ενώ περιλαμβάνει επιπρόσθετα πειραματικές δραστηριότητες και αντίστοιχα φύλλα εργασίας. Το διδακτικό υλικό επιχειρεί να καθοδηγήσει τους μαθητές να αναπτύξουν αρχικά επιμέρους ιδέες στις οποίες στηρίζεται το φαινόμενο και να τις συνθέσουν σταδιακά, ώστε να οικοδομήσουν το μηχανισμό λειτουργίας του. Το διδακτικό υλικό έχει εφαρμοσθεί σε συνεργασία με μια ομάδα 25 μαθητών λυκείου. Έχουν συλλεχθεί δεδομένα πριν και μετά την εφαρμογή του, μέσω γραπτών έργων αξιολόγησης και συνεντεύξεων, ώστε να διερευνηθεί η εξέλιξη στην κατανόηση των μαθητών. Τα αποτελέσματα της επεξεργασίας των δεδομένων φανερώνουν τη δυνατότητα της διδακτικής ακολουθίας να προωθεί αποτελεσματικά την εννοιολογική κατανόηση των μαθητών. Ειδικότερα, καταδεικνύουν τη σημαντική βελτίωση στην ικανότητά τους να περιγράφουν το μηχανισμό λειτουργίας του φαινόμενου και να τον εφαρμόζουν σε ανοίκειες καταστάσεις για να διατυπώσουν προβλέψεις για τη θερμοκρασία της γης.
Λέξεις κλειδιά
φαινόμενο θερμοκηπίου, εννοιολογική κατανόηση, μηχανιστικός συλλογισμός


